Aşırı terleme tedavisi

Aşırı terleme genel veya bölgesel terleme artışı şeklinde olabilir. Bölgesel olarak en çok koltuk altı, el ve ayak terlemeleri karşımıza çıkar. Aşırı terleme kişinin yapısı gereği olabilir. Bazı insanlar çocukluk döneminden itibaren hareket esnasında veya stresli durumlarda aşırı terlerler. Bu durum, o kişi için aslında bir sağlık sorunu değildir, ancak normalde terleme şikayeti olmayan bir kişi birden bire aşırı terlemeye başlarsa bu bir hastalığın işareti olabilir.

Kan şekeri değişiklikleri, nörolojik hastalıklar, kalp ve akciğer hastalıkları, tiroid (guatr) problemleri veya kansızlık aşırı terleme nedeni olabilir. Bu yüzden birden terleme artışı olan kişiler doktora başvurmalıdırlar. Bölgesel aşırı terlemeler (el, ayak veya koltuk altı terlemeleri) ise genellikle yapısal olup bir iç hastalığıyla ilişkisi yoktur. Şikayetler özellikle stres esnasında daha da artar.

El terlemeleri; tokalaşırken, yazı yazarken veya bir şey tutarken kişi için can sıkıcı bir durum oluşturur.

Ayak terlemeleri; mantar ve bakteriyel enfeksiyonlara zemin hazırlar. Çorap lekesi ve kokuya neden olarak, insanları zor duruma sokar. Koltuk altı terlemeleri ise tüm kıyafetlerde leke ve koku problemi yaratır. Aşırı bölgesel terlemesi olanların bir dermatoloğa başvurmaları önerilir.

Terleme Tedavisi

Alüminyum tuzları;

El, ayak ve koltuk altı terlemesi alüminyum içeren ilaçlarla tedavi edilebilir. Sürülerek kullanılan bu terkip bir ay kullanım sonrasında %60 oranında terlemeyi azaltır ve etkisi 3-4 ay kadar sürebilir.

İyontoforez;

Alüminyumlu ürünlerin etkili olmadığı durumlarda iyontoforez (elektrik akımı ve su ile yapılan bir tedavi yöntemi) kullanılabilir. Doktor gözetimi altında muayenehanede haftada 3 kez şeklinde uygulanır. 1 ay sonrasında seanslar azaltılarak kesilir. Etkinliği 6 ay sürebilir. %70 oranında etkilidir.

Botox;

Koltuk altı terleme tedavisinde çok başarılıdır. Yan etkisi hemen yoktur. Koltuk altı Botox uygulaması yaklaşık 10 dakika sürmekte olup koltuk altı derisine az miktarda Botox zerk edilir. Terleme 8-12 ay süreyle kesilir. Botox tedavisi özellikle yaz öncesi aylarda önerilir. Bu uygulama koltuk altı terleme tedavisinde çok kolay, kızlı ve etkili bir yöntemdir.

Cerrahi Yöntemi:

Operasyonlar terleme tedavisinde en son olarak tercih edilebilir. Endoskopik cerrahinin ilerlemesi ile yeni ve etkin yöntemler bulunmuştur. Çok aşırı terleyen ve hiçbir tedaviyi yanıt vermeyen ve sosyal yaşamı felç eden terleme durumlarında önerilebilir. Kalıcıdır; ancak cerrahi bir yöntem olduğu için risklerin değerlendirilmesi ve kararın buna göre verilmesi gereklidir.

Kliniğimize aşırı terleme şikayeti ile başvuran hastalar değerlendirildikten sonra en uygun tedavi seçeneğine yönlendirirler.