Yüzün orta kısmını tutan, kırmızı ve iltihaplı sivilceler yapabilen kızarıklık ve kılcal damar genişlemeleri ile seyreden bir hastalıktır. Bazen özellikle burunda yağ kanallarını genişleterek burnun büyümesine (rinofima) neden olabilir.

Rozase oldukça yaygın bir hastalıktır. Daha sık orta yaşlarda ve kadınlarda görülür. Burnu etkileyen rinofima ise tersine erkeklerde daha fazla ortaya çıkmaktadır.

Rozasenin nedeni bilinmemekte olup vazomotor (damarların aşırı reaksiyon gösterdiği) bir hastalık olduğu düşünülmektedir. Demodex (ciltte bulunan bir parazit) infeksiyonunun neden olduğu düşünülmüştür, ancak kesinlik kazanmamıştır.

Rozase’de yüzde yanma ve kızarıklık basmaları görülür. Bu şikayeti özellikle güneş, alkol, baharatlı gıdalar, sıcak içecekler ve stres ile artmaktadır.

En çok yüzün orta kısmını tutar. Yanaklar, burun, alın ve çenede ortaya çıkar. İlk belirtileri yüzde kızarıklık ve ateş basmalarıdır. Zamanla kızarıklık kalıcı hale gelir. Damarlar genişleyerek kılcal damarlar belirginleşir. Ayrıca bazı hastalarda kırmızı ve iltihaplı sivilceler de oluşur. Rozase hastalarının %58’nında göz tutulumu olur.

Steroid rozase:

Yüzdeki cilt hastalıklarında tedavi amacı ile uzun süre kortizonlu kremler kullanıldığında kortizona bağlı rozase ortaya çıkar.

Genel olarak alınacak önlemler: aşağıda belirtilen konulara dikkat edilmelidir:

1. Sıcak içecek ve yiyeceklerden kaçınılmalıdır.
  2. Alkol ve kafein alınmamalıdır.
  3. Güneşten her zaman uzak kalınmalı, yaz ayları ve güneş altında iken daha yüksek koruma faktörlü koruyucu kremler kullanılmalıdır.
  4. Acı ve baharatlı gıdalardan mümkün oldukça uzak kalınmalıdır.

İlaç tedavisi başlıca antibiyotik olarak tetrasiklin, eritromisin ve metronidazol içeren ilaçlar lokal ve ağız yolu ile kullanılmaktadır. Azelaik asit, benzoyl peroksid ve sülfür içeren kremler diğer seçenekler arasındadır. Fakat bütün bu tedavilerle tam iyileşme şansı düşük olup ileride tekrarlanma olasılığı oldukça yüksektir. Şiddetli, uzun süren ve tekrar eden hastalarda isotretinoin tedavisi (Roaccutane®, Aknetrent® ve Zoretanin®) yüksek başarı ile etkili olmaktadır.

Tahriş edici ürünlerden ve alkol içeren toniklerden uzak durulmalıdır.