Seboreik ekzema saçlı deride kaşıntı ile seyreden kepeklenme durumudur. Ancak seboreik ekzema ve kepek farklı hastalıklardır. Kepek hastalığında, iltihap ve kızarıklık olmadan saçlı deride yaygın ince kepeklenme görülür.

Seboreik ekzemada ise kepek ile beraber, saçlı deri, yüz ve gövdede iltihaplı, kızarık alanlar ve kabuklanma oluşur. Seboreik ekzema, yüz bölgesinde özellikle kaşlarda, kirpiklerde, burun kenarı ve kulak arkasında görülür. Vücutta ise göğüs ön yüzünde, sırtta ve hatta göbek deliğinde ortaya çıkabilir. Hastalığın bölgesel şiddeti ve yoğunluğu her hastada farklıdır.

Seboreik ekzemanın nedeni bu bölgelerde deride hücre atılımının hızlanmasıdır. Normal bir saçlı deride yaklaşık 3700 hücre/sq cm varken kepekte 25 000, seboreik ekzemada ise 76000’dir.

Seboreik ekzemanın nedeni tam olarak bilinmemektedir. Pityrosporum ovale mikroorganizması, bağışıklık sistemi, atmosferik koşullar ve stres seboreik ekzemayı etkiler. Yaz aylarında özellikle tatillerde seboreik ekzemanın azaldığı, hatta kaybolduğu bilinmektedir.

P.ovale derimizde zaten var olan bir mantar türüdür. Seboreik ekzemalı hastalarda P.ovale normalde bulunduğundan daha yüksek sayıdadır. Ayrıca seboreik ekzema hastaları mantar ilaçları ile iyileşebilmektedirler.

TEDAVİ

Şampuanlar:

Ketokonazole %2, selenium sulfide %1-2.5, katran, zinc pyrithione, salicylic acid içeren tıbbi şampuanlar faydalıdır. Medikal şampuanlar hastalığın şiddetli döneminde her duşta kullanılmalıdırlar. Hastalığın şiddeti hafifleyince medikal şampuanlar, medikal olmayan şampuanlarla dönüşümlü haftada bir veya iki kullanılmalıdırlar. Seboreik ekzemalı hastalar 2 günde bir yıkanmalıdırlar.

İlaç kullanımları:

Çok şiddetli vakalarda, cilt doktoru kontrolünde, kortizonlu losyon ve kremler kısa süreli kullanılabilir. Yoğun kabuklanmada cilt doktorunuzun önereceği katran, sülfür ve salisilik asit içeren karışımlar faydalı olacaktır. Sülfür, salisilik asit ve zinc pyrithione (çinko) içeren toniklerin, banyodan sonra kullanımları tedaviye destek sağlayabilir. Tüm önlemlere rağmen iyileşmeyen vakalarda ağız yoluyla antifungal ilaçlar (mantara karşı) verilebilir.