Tırnak Batması Tedavisinde Ameliyatsız Kalıcı ‘Protez-Ortez’ Yöntemi

Tırnak batması nedir ve neden olur?

Tırnak batması (batık tırnak), ayak parmak tırnağının yumuşak dokunun içine batmasıdır. Bu durum genellikle ayak başparmağında olur.

• Hatalı ve derinden kesilen ayak tırnakları,
  • İyi uymayan dar ve sivri burunlu ayakkabılar,
  • Devamlı darbelere maruz kalan ayak tırnakları (sporcular, uçak hostesleri ve bütün gün ayakta çalışanlar)
  • Hamilelik ve doğum sonrası dönemleri,
  • Obezite (şişmanlık),
  • Tırnakların mantar enfeksiyonları,
  • Tırnakların kalıtsal (genetik) olarak aşırı kıvrımlı olması gibi nedenlere bağlı olarak ‘batık tırnak’ durumu görülür.

Batan tırnağın etrafında şiddetli ağrı, şişme ve kızarıklık görülür. Bazen yaranın iltihaplanması ve yumuşak dokunun tepkisi ile tırnak kenarındaki dokuda tırnağın üzerine doğru ilerler ve damarlardan zengin olan bir dokunun (granülasyon dokusu) oluşmasına neden olur.

Tırnak batığı şiddetli ağrının yanı sıra sosyal hayatı ve hatta günlük basit aktiviteleri de ciddi boyutlarda etkilemektedir. Özellikle kadınlarda ayağın estetik görünümü bozulur ve hastalar istedikleri ayakkabı ve terliği giymekte problem yaşayabilirler. Hastalar bu problemi fazla ciddiye almayarak sıklıkla kendileri tedavi etmeye çalışmakta olup pedikürcülere veya ayak sağlığı merkezlerine giderek çözüm aramaktadırlar. Bazan, ılık kompres, antibiyotik kullanımı, tırnak çekme veya batan kısmın kesilmesi gibi geçici çözümlerle sorunun tedavi edildiğini düşünürler. Fakat tırnağın yumuşak dokuya batmasındaki temel nedeni düzeltilmediği için bir süre sonra tırnak batması tekrarlanmaktadır. Bu hastalar defalarca tırnaklarını çektirmekte fakat tekrar batmalar devam etmektedir.

Tırnak batmasında mevcut tedavi yöntemleri

• Günümüzde uygulanan tedaviler;
  • Cerrahi müdahale,
  • Lazer tedavisi,
  • Tel uygulaması,
  • Fenol gibi kimyasal maddelerin kullanımı,
  • Elektrikli cihazla “koterizasyon” olarak adlandırılan yakma yöntemlerinden ibarettir. Bu yöntemler bazen oldukça yan etkili ve sorunlu, bazen ise yetersiz olup sıklıkla batma sorununun tekrarlanmasına neden olur.

Tırnak çekimi sonrası hastaların büyük oranında yeni çıkan tırnakta tekrar batma meydana gelir, çoğu zaman ise tırnak deforme ve bozuk yapıda uzar. Maalesef bu durumun tedavisi yoktur ve bu gibi durumlarda tırnağı eski sağlıklı yapısına geri getirebilmek mümkün olmamaktadır.

Plastik Parça, ‘Protez-Ortez’ yöntemi

“Plastik parça” yöntemi dünyada ilk kez 2005 yılında “protez/ortez” yöntemi olarak Avrupa Deri ve Zührevi Hastalıkları Akademisinin dergisinde “JEADV” yayınlanmış olup, 2006 yılında “Türk Patent Enstitüsünce” patent hakkı almış bir yöntemdir.

Uygulaması basit ve önümüzdeki yıllarda tırnak batmasının ana tedavisi olacağı tahmin edilen “protez/ortez” yöntemi sırasında,tırnakta herhangi bir kesik veya cerrahi yapılmamaktadır. Bölge uyuşturulduktan sonra tırnağın batan kısmında fazla yumuşak doku ve granülasyon dokunun olup olmadığı incelenir, fazla yumuşak dokular kesilip temizlenir. Ardından tırnak kenarına resimlerde görüldüğü gibi ince bir plastik tüp yerleştirilir.

Uygulaması ortalama 5 dakika süren bu yöntem oldukça pratik olup kanama ve hastanın aşırı heyecanına neden olmaktadır. Plastik tüp bölgede ortalama 15 gün kalır. Bu sürede hasta bir veya iki kez kontrol için doktora başvurur.Plastik parça çıkartılıp bölge temizlendikten sonra protez tekrar yerleştirilir. Tedavi süresi bitince plastik parça kolaylıkla kaldırılır.

Bu yöntemle çeşitli ağırlıklarda tırnak batmaları olan ve bazen defalarca tırnak çekmesi ve çeşitli diğer tedavilerden sonuç alamamış 2000’in üzerinde hasta başarıyla tedavi edilmiş 1 yıllık takiplerde %6 gibi düşük oranda nüks (tekrarlanma) görülmüştür.
Batık TırnakTedaviden hemen sonra

Hemen Sonra
1 Ay Sonra

Çift Taraflı Protez

Tırnak batması tekrarlar mı?

• Tırnak batmasının tekrar edip etmemesi tamamen hastaya bağlıdır. Tedavi sonrası;
  • Tırnak düz kesilmelidir. Tırnak köşeleri dışarıda görülmelidir.
  • Uygun ayakkabı kullanılmalıdır. Sivri burunlu veya geniş olmayan ayakkabılar sakıncalıdır. Spor ayakkabılar veya ön kısmı düz ve yumuşak olan ayakkabılar tercih edilmelidir.
  • Ayak uzun süren travma ve darbelerden (yoğun sporlar, hızlı yürümek, koşmak vs) korunmalıdır. Aksi takdirde tırnak batması tekrarlayabilir.